Sunday, 28 November 2010

تجربتي مع الانتخابات 2010 || مصر


ايماناً بمبدأ :ليس علينا تحقيق النجاح و لكن علينا ان نجتهد.
أنا روحت اديت النهارده صوتي لاي انا شايفه كويس ..بغض النظر عن هو مين كان ليا شويه تعليقات اتمني انها متكونش موجوده المرة القادمه...
 
مبدأيا انا كان مكاني مدرسه في مصر الجديده :

1- و انا داخل لقيت طقم ظباط بيبصولي بصه وحشه قوي من فوق لتحت بدل ما يرحبوا بيا بجد انا كان وصلني احساس انهم حيزعقولي او يضربوني !! مش عارف الشعور دا كان حقيقي ولا لا ..بس دا الاحساس الي وصلني..
 
2-الموظفين تايهين جدا ..و لولا اني عارف بياناتي قبلها بيوم... كان زماني رجعت البيت من غير ما اعمل حاجه
 
3-البيانات الي كانت علي موقع الانتخابات غير مطابقه للكشوفات
يعني رقمي علي الانترنت كان علي سبيل المثال 700 روحت لقيته مكتوب لحد تاني وقعدت انا ادور في الكشوفات و لقتني 850
 
4-هما سألوني انت عايز تنتخب كوته سيدات ولا لا ..
انا صراحه اشك في الكلام دا لان مني الشاذلي في التلفزيون امبارح قالت انك حتصوت في صندوقين واحد رجاله و التاني كوته السيدات مكنش فيه حاجه اختياري .

بس كدا :))

Saturday, 20 November 2010

صفه فقدناها



كنت أقرأ كتاب "الصديقه بنت الصديق" للاديب و العالم عباس العقاد و استوقفني حديث دار بين السيده عائشه و اباها أبي بكر الصديق ، حديث اعتقد أغلب الامه ان ما كان كلها يفتقده.

حذكره الاول لتعيشوه معي و بعدين اقولكم ليه استوقفني !!!!

عن أم المؤمنين عائشة رضي الله تعالى عنها قالت : لبست مرة درعا لي جديدا فجعلت أنظر إليه وأعجبت به فقال أبو بكر رضي الله عنه ما تنظرين إن الله ليس بناظر إليك ، قلت ومم ذاك ؟ قال أما علمت أن العبد إذا دخله العجب بزينة الدنيا مقته ربه عز وجل حتى يفارق تلك الزينة ، قالت : فنزعته فتصدقت به ، فقال أبو بكر : عسى ذلك أن يكفر عنك


الحديث مصدره : حلية الأولياء ج: 1 ص: 37 ودا مصدر الكتروني (موقع صيد الفوائد)


كلام سيدنا ابو بكر : أما علمت أن العبد إذا دخله العجب بزينة الدنيا مقته ربه عز وجل حتى يفارق تلك الزينة !!

مين في زمانا ده عنده كميه الورع و الخوف من مفاتن الدنيا كدا !! مين عنده مبدأ درأ المفاتن أو الشبهات!! و هو سيدنا ابي بكر رضي الله عنه هو و بنته من عائله ليها وزنها و اموال و تجاره في كل مكان في شبه الجزيرة ..


عن الورع : 
  • هو اجتناب الشبهات خوفاً من الوقوع في المحرمات
  • او هو عند العلماء ترك ما لا بأس به حذراً مما به بأس 
  • الورع فضيلة و ليست فرض