التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Sorry Ghaza we haven't men!

آسف يا غزة معندناش رجاله

أكتب الآن لأندب زمان لم يبق فيه رجوله ولا رجاله ؛ أندب نفسي و الجميع من حولي لما حال إليه الوضع من حولنا .أهانه لمشاعر المسلمين كل يوم و كل ساعة ؛ أطفال تيتم كل دقيقه ؛ أشلاء في الهواء؛ بلاد تدك؛ اهانه للرسول؛ اهانه للقران؛ كل شئ و ماذا بعد كل شئ؟!!
هل يوجد رمز واحد لنا لم يهان حتي الان . حزنت عندما سمعت ناسا تطلق اليوم صاروخ لمركبتها في الفضاء لتمدهم بالملابس و الغذاء و نحن لا طاقه لنا علي صنع طائرة و لو داخليه بين المحافظات مش حقول بين البلاد البعيده . للاسف كل شئ أو معظم ما يقال عليه صنع في مصر يقصد بها جُمع في مصر ليس إلا . و لكن كيف لي ان الوم العالم الغربي بأنهم لو يتركوا لنا إهانه إلا و فعلوها و نحن كل يوم نهين انفسنا مائه مرة . نعم نهين انفسنا بما فيهم انا . اليست ظاهرة شيوخ الفضايئات؛ فضيحه و اهانه و الذي اصبح عندهم معظم الحاجات حلال .الكليبات الي معناها واضح . الوضع الحالي في التعليم و الشعار الجديد احفظ تنجح افهم تروح ورا الشمس حتي الكليات بقي فيها ورق بيتحفظ علشان تبقي معيد و بقي فيها وباء الدروس الخصوصيه .
الان غزة تدك بكل ما يخطر به علي بالك و نحن هنا مسلمون؛و بندعي اننا رجاله و نفهم في الاصول؛ كثير منا لا يعلم عن الموضوع شئ من الاساس . شاطرين نقول لبعض النهارده في السينما و بكرة مش عارف فين و كده . انا مش بقول ان الحل ان احنا نقعد في البيت او متخرجش . انا اقصد نكون بأضعف الايمان قلبنا معاهم . انا شوفت فيديو اللينك بتاعه اهو :
http://www.egyptwindow.net/ghaza.wmv
مشهد لام جثه هامده بجوار أبناءها اموات مثلها عدا بنت لم تتجاوز العشر سنين تصرخ لتبحث لمن بقي لها من اهلها اقصد أبها لتراه علي بضع مترات من المشهد الاخر جثه لا تفرق عنهم كثير .
لن اقل لك تخيل المنظرو انت مكانها!
لن اقول لك تخيل موقفها ؛بنت أصبحت يتيمة و بلا هويه في لحظه

برئيه تصرخ بأعلي صوت في صحراء غرة المدمرة عسي ان يكون كابوس لتستيقظ منه و يرد عليها أباها . صرخه وصل مداها ارجاء العالم بالتلفاز و الانترنت و وسائل الاعلام المختلفه! هلع و رعب ما بعده رعب . و لكن للاسف لا مجيب؛ نقول ايه معندناش رجاله ؛شاطريين بس نقول الحقونا يا ولاد الخنازير . قارن بين الوضع الان و بين قطه تائه في امريكا هناك سينقلب الاعلام لانقاذ القطه اما نحن لا مجيب لاننا بالنسبه لم اقل شأن من الحيوانات الضاله انا اسف في الكلمه بس الصراحه احسن و كفايه نفاق ؛ ازاي يحترمونا و احنا مش بنفكر نحترم بعض اصلا .
الي متي حنكون مخدوعيين بيهم . كيف ستعيش هذه الطفله بقيه حياتها في ظل هذا الدمار في بلد محجوب عنه دخول الغذاء و الدواء. كيف ستعيش هذه البرئيه في ظل هذه الذئاب الجائعه التي لا تعرف لها شعار إلا شريعة الغاب . صرخه البريئه ما زالت في اذني . اتقطع ألما لأني لن استطيع فعل شئ !!. اين المسلمون اللذين لا يظهرون الا في صلاه الجمعه من كل اسبوع . اين الرؤساء و الامراء و الملوك ؟واحد يقولي لا متظلمهمش ما بعضهم استنكر الموقف و طالب المجتمع الدولي بالتدخل .
لا بجد صعب عليا؛ هل هو كده عمل حاجه من ألي عليه ؟ و الجرائد تظييط تاني يوم في الصفحه الاولي الرئيس الفلاني تعب قوي و قالهم كده غلط و طلب التدخل ؟ هو عايز يحسسني ان لو حد اتعدي علي عرضه حيستني يورح الشرطه يقولهم الحقو عرضي بيضرب ولا حيضرب حتي لو الامر آل به إلي الموت؛
لو مات يبقي مات بكرامته مش عايش مزلول لغايه لما الشرطه تيجي يشوفو حيعملو ايه ؟
ازي حيعيش و عرضه مسلوب ؛ انا كنت فاكر ان ربنا خلقنا رجاله علشان ندافع عن عرضنا حتي الموت مش اروح اقول للشرطه الحقي بسرعه لحسن عرضي بيضرب و ممكن يموت ؛لا و الله و حياتك انك مش راجل ؛ لو حد ليه رأي ثاني يبقي الله يرجم الرجاله و غرائي لهم .
هو جرجنا اداوى من محمد الدرة و لا في العراق ولا في الجنديين الي كل سنه بيموتو في سيناء و تحت حجه اسرائيل بتتعلم فيهم النشان ولا في العبارة المنكوبه الي صلاحيتها خلصانه من زمان و الحكومه بتجدد ليها و عامله مش واخده بالها ؟ لو حد قالي الحكومه مش عارفه يبقي معلش احنا عندنا حكومه عمياء و بتستهبل ؛ علشان يهدمو امال بنت بريئه ملهاش ذنب غير انها اتولدت في فلسطين و اهلها ما بعوش وطنهم .
لغايه امتي حنحترم اولاد الخنازير دول . و الواحد مننا يبقي عايز يضربله تعظيم سلام لو شاف حد فيهم . واحد يقول لا العربي بيئه يعععع قولي انجليزي أحسن . ايه الكلام الغريب ده ؛ ان لله و ان اليه راجعون ؛ .
انا دلوقت تاكدت من مقوله كنت بقولها لنفسي كل يوم بيزيد اعجابي بيها و هي : الي كان مش متوقع دلوقت أكيد متوقع .
الي عايز يحترمهم من دلوقتي يطلع لهم و يبعد بقي بعيد عننا . البلد فيها الي مكفيها مش نقصاكو !
و رغم ده كله انا مش حعاتب البلاد الغربيه ؟ العتاب الاول لينا بما فيهم انا ؟

ليه الواحد بقي بيعيش لنفسه ؟
ليه الواحد بقي مش طايق يكلم حد ؟
ليه علشان مصلحتك الرسميه تمشي تدفع رشوه و عشان الي بيزعلو اكراميه يا عم ؟
ليه عدم الاتقان ده ؟
لما
بقول لما00000
لما نبقي نصلح من أنفسنا ؟
لما ما تكونش الفلوس كل حياتنا ؟
لما يكون الحب هو الشئ الطبيعي بينا ؟
لما نبقي نخاف علي بعض ؟
لما نهتم بأمر بعض ؟
لما نرجع لديننا ؟
لما يبقي عندنا رجاله و يعرفو يعني ايه رجوله
ممكن ساعتها ابقي الوم الغرب لو عملو فينا حاجه .

يا رب حببنا في بعض و ألف بين قلوبنا و ارزقنا الإخلاص في العمل ؟

تعليقات

‏قال غير معرف…
لمثل هذا يذوب القلب من كمد *** إن كان في القلب اسلام وإيمان
‏قال غير معرف…
لا اله الا الله ...محمد رسول الله
طبعا احنا بنتأسف وبنزعل على ال بيحصل في الأمة العربية بس بنعمل ايه مفيد طبعا قليل ال بيعمل اهم حاجه ان حكام البلاد العربية تكون نفسيتهم مستريحة وربنا يرحمنا
‏قال Ahmed Essawy
يا رب ارحمنا .

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

خطوات تصب في طريق النجاح

ما من فرد منا في هذه الفترة يبحث عن عمل الا وسيبدأ مع اي شركه في اي مجال بالمقابله الشخصيه التي هي أولي الخطوات لتقديم و لتقييم الفرد المرشح . المقابله الشخصيه اختبار ذات جوانت متعدده .... مثلها مثل اي شئ في هذه الدينا .... اختبار و كل اختبار له عدده خطوات تصب في طريق النجاح ... اردت اليوم ان الخص بعض هذه الخطوات من خلال ما قرأته من مواقع متعدده هنا لتعم الفائده علماً بأن هذه المواقع مشار اليها في نهايه المقال . المرحله الاولي - التحضير : هي تلك المرحله ما قبل المقابله نفسها . تسمي في بعض الاحيان بالواجب المنزلي . كل ما عليك في هذه المرحله ان تراجع معلوماتك فغالبا انت معرض لاختبار (تقني technical و ذكاءIQ و شخصي peronal test ) . حاول ان تجلب معلومات عن الشركه... عنوانها ... مجالها .... فروعها ... الاشخاص الذي سوف تقوم بمقابلتهم في المقابله الشخصيه (يمكنك ذلك من خلال موقع الشركه علي الانترنت او من خلال اصدقائك و من حولك ) هذه المعلومات سوف تدعمك وقت المقابله مع الشركه . جهز صورة شخصيه و السيرة الذاتيه فأحياناً كثيرة تحتاج الشركه لها . حرصك علي هذه الاشياء الصغير سيعطي فرصه للشركه لكي

أجمل ما قيل في الاخوة في الله

للامانه لست أنا صاحب هذه المقاله انما جاءتني كأيميل يتناقله الناس بدون صاحب :) قال تعالي :  (إنما المؤمنون إخوة) الحجرات ايه 10 . وقال صلي الله عليه وسلم (المسلم اخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه). وقال ايضا (لا يؤمن احدكم حتي يحب لأخيه ما يحب لنفسه) قال الامام احمد بن حنبل ""إن لنا أُناس لا نراهم إلا في كل عام مرة نحن أوثق بمودتهم ممن نراهم كل يوم"" قال عمر رضي الله عنه في مجلس المهاجرين و الانصار (( أرأيتم لو ترخصت في بعض الأمور ماذا كنتم فاعلين!! فكرر فلم يجيبوه )) فقال البشر بن معاذ: لو فعلت قومناك تقويم القدح ( السهم الذي يرمي به عن القوس) قال: عمر:أنتم إذن !أنتم إذن. ثمرات المحبة  قال تعالي في حديث قدسي:  (وجبت محبتي : للمتحابين فيَّ ، و المتجالسين فيَّ ، و المتزاورين فيَّ ، و المتباذلين فيَّ). قال رسول الله صلي الله عليه و سلم (الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه). قال رسول الله صلي الله عليه و سلم يا أيها الناس ! اسمعوا ، واعقلوا ، واعلموا أن لله عز وجل عبادا ليسوا بأنبياء ولا شهداء ، يغبطهم النبيون والشهداء على منازلهم وقربهم

حل مشكله عدم الاضاءه او السطوع عند ترقية لينوفو لابتوب الي ويندوز 10

اتبع الخطوات بالاسف اذا واجهت مشكله في سطوع الشاشه بعد ترقية لابتوب لينوفو Z500 الي ويندوز 10 lenovo z500 touch brightness not working after windows 10 update 1:-   Win + R 2:-   Type in 'regedit' 3:-   Press F3 to bring out the find menu. 4:-   Type in 'FeatureTestControl' And Click On 'Find Next' 5:-   Once Found 'Right Click' on it and select 'Modify' 6:-   Replace the Original Value By'ffff' 7:-   Save It And Restart The System 8:-   Problem Solved