Tuesday, 13 October 2009

مأثورات للفريق سعد الشازلي

انا حبيت أدون ليا و ليكم و للزمن كلمات معينه من شهاده الفريق سعد الدين الشازلي بعد استماعي للحلقات العشر لبرنامج شاهد علي العصر للصحفي احمد منصور في قناه الجزيرة .
هذه الكلمات اعتبرها مأثورات او عبارات يجب علي كل مصر ان يكون له علم بيها ... انا علي ثقه اني سأرجع للتدوينه دي مره اخرى و استرجع هذه الكلمات التي مازلت اذكرها بعد اتمام مشاهدتي للبرنامج .

لمن لا يعرف الفريق سعد في عجاله هو الراس المدبر للهجوم الناجح على خط الدفاع الإسرائيلي بارليف 73 و تم اقالته بعد الحرب هو و قائد الجيش التاني و الثالث أيضاً و حبسه سنه 92 بتهمه افشاء اسرار عسكريه.
لمعلومات اكثرانتقل الي هذه التدوينه .

السوفيت قالو لنا نحن ندعمكم لسترداد الارض التي فقدت منكم في سبعه و ستين و لكن تدمير اسرائيل خط احمر بالنسبه لكم .

السوفيت لما اتو لمصر بحوالي 7600 عسكري دفاع جوي بأسلحتهم لم يكن من اجل مصر او حب المصريين و لكن لانهم بيستفيد و احنا بنستفيد و هنا تظهر شطارة الزعيم الاستراتيجي .

شطاره الزعيم الاستراتيجي هو ازاي يعرف يستفيد من التناقدات بين الدول العظمي و يوظفها لصالحه و هي الحقيقه نجح فيها جمال عبد الناصر ان يلعبها لعبه صح .

دائما التصرفات العسكريه هي التي تقود الي المبادرات السياسه .


كمبدأ عام اذا القائد وزع قواته في كل مكان حيكون ضعيف في كل مكان .

بعد وفاه الزعيم جمال عبد الناصر حصل نوع من التفاهم بين مجموعه عبد الناصر و السادات لترشيحه هما اتتقو السادات علي اساس يكون في جيبهم علشان يتغديوا به بس هو اتغدي بيهم .

اهم هدف للقائد في الميدان هو تدمير قوات الخصم و ليس الحصول علي الارض

تدمير القوات لها اسبقيه علي الارض بعد كدا الارض حتبقي مفتوحه.

اقوي خطبه و اقصر خطاب هي الله اكبر وهي خطبه الخامس من اكتوبر و المدخل الرئيسي للمعركه.

القلق مطلوب في بعض الاوقات لانه يحرك الدماء الحاره في الجسم ... يتحفز و يصبح ذات قدرات ميقدرش تكون له في الظروف العاديه و

مش عيب الواحد يكون قلق او متحفز .

المصيبه الكبري اننا في بلد الي يقوله رئيس الجمهوريه لازم يبقي صح و الباقي غلط .

يوجد تسع دول شاركو عسكريا و استشهد ناس منها في حرب 73 بخلاف مصر و سوريا و هي العراق و الجزائر و ليبا و الاردن و السعوديه و تونس و الكويت و السودان و المغرب
.

بعد حصار الجيش الثالث (خمسه و اربعين الف مصري )من قبل اسرائيل اصبح السادات يضغط علي القيادات العربيه لفك حصار البترول و كأنه يلعب الدور الامريكي.

احنا عايزين نفرق بين مصر و حاكم مصر و ليس لاحد ان يدعي انه مصر ... يقطع لسان من يهاجم مصر و لكن الحكومات متغيرة و من حق الواحد ان يبدي رأيه في الحكومه .

لمن يكون الولاء ...هل للدوله ام للحاكم ؟ و هل الولاء للوطن قبل الله !!!
الولاء و الضمير في الاول لله
ثم الولاء للدوله
ثم بعد ذلك اختلف مع اي واحد تاني

انا رفضت عمليه السلام مع اسرائيل في ثمانيه و سبعين
لان دا مش سلام !!!!
1- سيناء منزوعه السلاح
2- في قوات محدوده مصرح بها داخل سيناء
3-غير مصرح بأن يكون لنا طائرات او مطار حربي داخل سيناء
4-غير مسموح لنا بأن يكون لنا دفاع جوي صاروخي داخل سيناء دا االي بيخوف اسرائيل و يعذبها
اي سلم هذا !!!!
االسلم الحقيقي هو ان لا افقد حريتي علي اتخاذ القرار في ارضي.

كلمه للاجيال التي تعيش الان و اللحقه :
حياتي كانت مليانه بالمتاعب و المشاق نتيجه لتمسكي برأيي بالحق
و لكن بالرغم من هذه المشاكل وصلت الي اكبر منصب عسكري ممكن يطمح فيه واحد و هو رئيس اركان حرب القوات المسلحه في وقت من اصعب الاوقات و هي حرب اكتوبر
فمش عايز حد يخاف انه يقول كلمه الحق حتي لو تسببت ببعض المشاكل و لكن فليتأكد ان هذه المشاكل مؤقته و ان ربنا حيعوضهم و ان تعويض ربنا حيكون اجزل و اكثر ان شاء الله

Saturday, 10 October 2009

سعد الدين الشاذلي الرأس المدبر للهجوم الناجح على خط الدفاع الإسرائيلي بارليف 73 و تم اقالته بعد الحرب و حبسه سنه 92


انصح بشده مشاهده حلقات برنامج شاعد علي العصر تسع حلقات كل حلقه ساعه

Friday, 9 October 2009

انا ضد مقاطعه الفيس بوك

المقاله دي كاتبها مخصوص علشان الناس الي عايز تعمل مقاطعه للفيس بوك يوم اربعه و عشرين من اكتوبر ..صراحه حسيت في كلام مزنوق فيه و لازم اقوله :)
انا مختلف مع كل واحد حيقاطع الفيس بوك بحجه ان دا رد علي اهانه الرسول او القران او خلافه...
رغم اني مؤمن و متمسك جدا بالمقاطعه الاقتصاديه اذا كان ليس فيها ضرر علينا لكن هنا الموضوع غير....
....
انا كان ليا كذا نقطه تخليني مقاطعش الفيس بوك حيبت اوضحها
بلاش الواحد يضحك علي نفسه او يشتغلها
احنا ناس كل حاجه فينا و عندنا اتهانت
المال و الشرف و الدين
مش دا الي حيجبلنا حقنا ولا جزء منها...عمر الثأر ما بيتاخد كدا...
ايوه ُثأاار مع كل واحد مصر انو يستحل مالنا او شرفنا او عرضنا
فهو لا مقاطعته حتحفيد ولا حيضر ولا حتفرق بنكله ودا الي عايز اوصل بيه في نهايه المقال
...

اولا : لو كان احنا حنسيب الفيس بوك علشان في ناس بتهين الرسول ..... و اكيد القياس معاه في الحاجات التانيه ... مثلا الياهو عامل جروبات بتهين المسلمين و بتقول فيهم كلام رهيب ..... هل معني كدا ان احنا كمان حنقطع اتصالنا بالعالم الخارجي !!!.... الهوتميل الي هو تبع ال الماسنجر كمان دا فيه غرف تشات لنفس النظريه ... و لو واحد دخل بأسم باين عليه انو مسلم بيتهان ... و في ناس في التشات بيكون اسمهم بنفس الاسم الي معمول عليه جروبات في الفيس بوك بتهين المسلمين و مستنيه حد يدخل علشان تظبطه... هل معني كدا بقاطع الهوت ميل .... !!!!!!!!!!

تانيا : انا لما دخلت الجروبات دي (بعيد عن ان عدد اعضاءها قليل) لقيت برضو جروبات بتشتم المسيحين و اخري بتشتم المسلمين و المسحين مع بعض ..... يعني الاهانه مش مخصصه .... هل الجروبات المسيحيه اتقفلت و احنا لا ؟؟؟؟

ثالثا : لو انا قولت حسيب الفيس بوك علشان اضغط علي الفيس بوك و ان عدد الاعضاء فيه يقل .... فمفتكرش ان الكلام دا حيحصل .... اولا عدد اعضاء الفيس بوك ثلاثمائه مليون عضو و في زياده مستمرة ...في الجهه المقابله عدد المسلمين الي علي الفيس بوك في اكبر جروب اسلامي ميعدوش ربع مليون واحد و انا مش حاخد بالرقم دا و مش حقول في ميلون مسلم في الفيسبوك انا حقول في عشرة مليون او حتي عشرين مليون
... مفتكرش ان العدد دا ممكن يأثر علي سياسه الفيس بوك ...و حتي لو اكتر من كدا ... عمرك ما حتقدر تجبر كل المسليمن الي علي الفيس فوك انهم يقاطعو الفيسبوك و كدا يبقي انت لا دوقت بلح الشام ولا عنب اليمن ...محدش يقدر ينكر ان الواحد استفاد من الفيسبوك بمعلومات او بربطه بناس من ايام مدرسه ابتدائي ... و عمرك ما كنت حتوصل ليه من غيره...
الحل :
احنا ناس اتهانت و الرسول اتهان و القران اتهان و المال و الشرف و العرض و كل حاجه ... مفتكرش حيكون في حاجه اكتر من كدا ... الحل مش في مقاطعه الفيس بوك لو سبناه او بقينا فيه احنا مش حيأثر عليهم ..... الحل في ان كل واحد يكون سفير كويس لدينه .... في اي مكان ... و اي زمان ....يراعي ربنا في ايمانه و في سلوكه مع ربنا و مع الناس و مع نفسه و في كل حاجه بيعملها صغيره كانت او كبيرة .....و كمان العلم ...العلم مهم جدا جدا ....السلاح الي معانا دلوقتي بالاضافه الي الكلام الي فات و مش اقل منهم اهميه هي المقاطعه الاقتصاديه هي دي .... لان دي الحاجه الي ممكن نأثرعليهم بيها فعلاً .

تمت