امبارح كنت قاعد مع بعض اصدقائي و من ضمن الحوارات الي دارت بينا امبارح حوار حدود العلاقه بين الولد و البنت المخطوبين يعني في فترة الخطوبه و ان ناس كتير من المخطوبين بيزور بعض كل اسبوع و بيتكلمو مع بعض علي الموبيل يوميا و الحوار بيكون احيانا فيه بعض الكلام زي حبيبي الي مكناش عارفين حكمه في الشرع بالظبط ايه!!! و ما الي ذلك...و امتي اقول انا كدا عديت الخط الاحمر بتاعي الي الشرع حطهولي ...
من ضمن الاراء الي كانت موجوده صديق ليا بيقول انا بقول ادام الناس كلها انها حتبقي مراتي ومش بعمل حاجه من ورا أهلها يعني عادي انا مش بقول لواحده غريبه الكلام دا ....
المهم علشان مطولش عليكو... انا حقول الكلام الي لقيته في موقع الاسلام سؤال و جواب في ركن الخطبه من فقه الاسرة علي شكل نقط لاني مش شيخ و مش اهل للفتوى ولا فقيه في الدين و حسيب الينكات او الروابط الي قريت فيها في الاخر علشان لو في حد عايز يقرأ بستفاضه شويه.
اول نقطه ان نظرة الشرع في المخطوبه للخاطب هي نظرة المرأة الاجنبيه للرجل العادي ... الفرق الوحيد انو حجزها او بمعني تاني محدش ينفع يتقدم لخطبتها طول ما هي مخطوبه لحد تاني .
تاني نقطه :فيه حدود للكلام مينفعش حد يعديها و يقول عادي ما هي خطيبتي ادام الناس و ان شاء الله حتبقي مراتي ... عايز تشيل الحدود في الكلام لازم تكون كتبت كتابك عليها ..اماالخطبه في الشرع بتترك حدود للكلام و هي
1- أن يكون بموافقة وليها وعدم ممانعته للزواج يعني لو ما راضي يبقي مينفعش.
2- أن لا يكون في الحديث ما يثير الشهوة أو يوقع في الفتنة .
3- أن لا يجد طريقاً آخر يبلغها عبره بما يريده كأخته أو أخيها أو رسالة .
4- أن لا يزيد عن الحاجة .
و رأي الشيخ صالح الفوزان حفظه الله : " مكالمة الخطيب لخطيبته عبر الهاتف لا بأس به ؛ إذا كان بعد الاستجابة له ، وكان الكلام من أجل المفاهمة ، وبقدر الحاجة ، وليس فيه فتنة ، وكون ذلك عن طريق وليها أتم وأبعد عن الريبة ".. من امثله الكلام دا مثلا الاطمئنان علي الوالد لو كان مثلا في وعكه صحيه او الحديث للاتفاق علي امور الزواج.
تالت نقطه لا يجوز وجود كلام يشوبه الغزل بين الاتنين لانها مازالت مرأة أجنبيه بالنسبه له.
رابع نقطه لا حرج في الهدايا سواء كان ورد او اي حاجه تانيه يعني مفيش مشاكل في النقطه دي .
خامس نقطه هي بعيده شويه و هي حكم الدبله...كلنا عارفين ان سنه عن الرسول لبس خاتم مش دبله ... و الشيوخ مش بيستحبوا الدبله حتي لا يعتقد فيها الانسان اعتقادات النصارى و القدامى من انها رابطه قويه للزوجين... علشان كدا لو الواحد حيلبسها و مش بيعتقد في الدبله الاعتقادات دي حيبقي مكروه بس مش حرام....
اخيرا المصارد :
فقه الاسره/الخطبه
http://islamqa.com/ar/cat/348&pp=200
حكم الحديث مع الخطيبة بالهاتف
http://www.islam-qa.com/ar/ref/13704
هل يجوز مراسلة المخطوبة عبر البريد الإلكتروني ؟
http://www.islam-qa.com/ar/ref/36807
إهداء الهدايا والقصائد الغزلية للمخطوبة
http://www.islam-qa.com/ar/ref/113837
حكم لبس دبلة الخطوبة من غير اعتقاد فيها
http://www.islam-qa.com/ar/ref/113758
من ضمن الاراء الي كانت موجوده صديق ليا بيقول انا بقول ادام الناس كلها انها حتبقي مراتي ومش بعمل حاجه من ورا أهلها يعني عادي انا مش بقول لواحده غريبه الكلام دا ....
المهم علشان مطولش عليكو... انا حقول الكلام الي لقيته في موقع الاسلام سؤال و جواب في ركن الخطبه من فقه الاسرة علي شكل نقط لاني مش شيخ و مش اهل للفتوى ولا فقيه في الدين و حسيب الينكات او الروابط الي قريت فيها في الاخر علشان لو في حد عايز يقرأ بستفاضه شويه.
اول نقطه ان نظرة الشرع في المخطوبه للخاطب هي نظرة المرأة الاجنبيه للرجل العادي ... الفرق الوحيد انو حجزها او بمعني تاني محدش ينفع يتقدم لخطبتها طول ما هي مخطوبه لحد تاني .
تاني نقطه :فيه حدود للكلام مينفعش حد يعديها و يقول عادي ما هي خطيبتي ادام الناس و ان شاء الله حتبقي مراتي ... عايز تشيل الحدود في الكلام لازم تكون كتبت كتابك عليها ..اماالخطبه في الشرع بتترك حدود للكلام و هي
1- أن يكون بموافقة وليها وعدم ممانعته للزواج يعني لو ما راضي يبقي مينفعش.
2- أن لا يكون في الحديث ما يثير الشهوة أو يوقع في الفتنة .
3- أن لا يجد طريقاً آخر يبلغها عبره بما يريده كأخته أو أخيها أو رسالة .
4- أن لا يزيد عن الحاجة .
و رأي الشيخ صالح الفوزان حفظه الله : " مكالمة الخطيب لخطيبته عبر الهاتف لا بأس به ؛ إذا كان بعد الاستجابة له ، وكان الكلام من أجل المفاهمة ، وبقدر الحاجة ، وليس فيه فتنة ، وكون ذلك عن طريق وليها أتم وأبعد عن الريبة ".. من امثله الكلام دا مثلا الاطمئنان علي الوالد لو كان مثلا في وعكه صحيه او الحديث للاتفاق علي امور الزواج.
تالت نقطه لا يجوز وجود كلام يشوبه الغزل بين الاتنين لانها مازالت مرأة أجنبيه بالنسبه له.
رابع نقطه لا حرج في الهدايا سواء كان ورد او اي حاجه تانيه يعني مفيش مشاكل في النقطه دي .
خامس نقطه هي بعيده شويه و هي حكم الدبله...كلنا عارفين ان سنه عن الرسول لبس خاتم مش دبله ... و الشيوخ مش بيستحبوا الدبله حتي لا يعتقد فيها الانسان اعتقادات النصارى و القدامى من انها رابطه قويه للزوجين... علشان كدا لو الواحد حيلبسها و مش بيعتقد في الدبله الاعتقادات دي حيبقي مكروه بس مش حرام....
اخيرا المصارد :
فقه الاسره/الخطبه
http://islamqa.com/ar/cat/348&pp=200
حكم الحديث مع الخطيبة بالهاتف
http://www.islam-qa.com/ar/ref/13704
هل يجوز مراسلة المخطوبة عبر البريد الإلكتروني ؟
http://www.islam-qa.com/ar/ref/36807
إهداء الهدايا والقصائد الغزلية للمخطوبة
http://www.islam-qa.com/ar/ref/113837
حكم لبس دبلة الخطوبة من غير اعتقاد فيها
http://www.islam-qa.com/ar/ref/113758
تعليقات
فعلا فى شبه انعدام ثقافة شرعية فى حدود الخطوبة وبيتعاملو باسلوب مستفز كانهم مكتوب كمتابهم وده بيستفزنى جامد
بل قد نحرم فى فترة كتب الكتاب من حقوق شرعية لنا
ولم نكن نحرم منها اثناء فترى الخطوبة
!
موضوع رائع
موضوع رائع