Sunday, 13 February 2011

محاوله تعدي بلطجيه علي ميدان التحرير بعد تنحي الرئيس

أمس (السبت 12-2-2011) في حدود الساعه الثالثه عصراً بعد مرور أقل من يوم علي انصرام عهد سياده الرئيس محمد حسني مبارك و الشباب في أول يوم لهم في تنظيف الميدان و إذا هناك هجوم من خارجين عن القانون (مجموعه بلطجيه) حاولوا دخول ميدان التحرير من جهه عبد المنعم رياض و حاولو ترويع المواطنين بنفس الطريقه الخسيسه ليوم الاربع (معركه الجمل) ولكن بدون جمال او دواب و لكن بالعصيان والتي يعود بعضها للامن المركزي و بواسطه تخبيط العصيان في حديد الاسوار من اماكن مختلفه لاصدار اصوات عاليه من اكتر من مكان لترهيب الناس.
بعض الحواجز الحديديه التي وضعها المتظاهرين لتأمين مداخل و مخارج مدخل عبد المنعم رياض و حتي لا تحدث مذبحه اخري شبيه بمعركه الجمل (يوم الاربع) و قد استغل الخارجين عن القانون هذه الحواجز لترويع المواطنين بمحاوله كسرها و القرع عليها بالعصيان ليصدر منها اصوات عاليه
 ادرك الموضوع من بدايته و شممت رائحه الخيانه .. و ذهبت ركضاً الي اقرب ظابط جيش علي كتفه نسر و نجمه .. و قالي متقلقش تلاقيهم شويه بلطجيه .. :D صراحه انا استغربت من بروده في الرد !! 
و لكن في اقل من 20 ثانيه لقيت جنود كتير بتخرج .. أنا مش عارف دول خرجوا من فين !! كما في الصور هنا :)
 


و خلال اقل من 3 دقايق خرجت كتايب جيش و مسكوا منهم جزء و بعضهم الدم سايل من راسه و امنوا المكان بطريقه اقوي من الاول .. صراحه كنت فخور جدا بالجيش و فعلا الجيش مدرب تدريب عالي منظم فعلا الجيش لسه بألف بخير :)
و قرروا بعد تأمين المكان و قهر الخارجين عن القانون اخراج جميع الحواجز الحديديه من المكان كما هو في الصورة هنا حيث طلب الجيش من الشباب المساعده في رفع الحديد و بالفعل تم ذلك . 


و بالفعل انتشر صفوف من الجيش لتأمين المكان بأنفسهم كما في الصورة و كان منهم رتب ظباط كتير .. صراحه كنت فخور جداً .. العمليه كلها من اول ظهورهم حتي تم سحقهم مخدتش 10 دقايق .. جيشناً قوي و مدرب و مجهز بشكل منظم و سريع  :) ..
 روابط ذات صله :

تغطيه مدعومه بصور عن اول يوم نظافه في ميدان التحرير

2 comments:

Anonymous said...

ما شاء الله
اللهم احمى بلدنا و ولى علينا خيارنا


mostafa salem

Anonymous said...

تنظيم الجيش او قوه الجيش لما نحارب مع جيش منظم زينا لكن مع مدنيين مظنش ان المفروض الجيش يلاقي اي صعوبه اصلا ده جيش يابا