Sunday, 13 February 2011

تغطيه مدعومه بصور عن اول يوم نظافه في ميدان التحرير

مع انتهاء العصر المباركي انتشرت علي نفس الشبكات التي أسقطت النظام وهي الفيسبوك و تويتر دعوات وحملات للذهاب (السبت 12-2-2011 ) لتنظيف ميدان التحريرالذي أغلق منذ جمعه الغضب و اعتصم فيه المتظاهرون..
و ذهبت كباقي الشباب بالمقشه و الجروف لنبدأ حمله تنظيف الميدان.. اريد ان اوضح حجم الدمار الذى لقي بالميدان بعد حريق العديد من السيارات و عدد من سيارات الجيش و تكسر و تدمير للارصفه و انتشار الحصى و الزلط و قطع الصخور التي اتى بها بلطجيه معركه يوم الاربعاء التي راح فيها اكتر من 1000 جريح و بعض الشهداء الذين كانوا يدافعون عن انفسهم و هم عزل تماما و امامهم الخيول و السيوف!! 
اسف جوده الصور مش قويه و مكنش في بالي اني حعمل تدوينه اوثق فيها الكلام دا :) و للعلم الطوب دا كدا قليل جدا بالنسبه لباقي الرصيف كان بيصل في بعض الاحيان ان الرصيف مش ظاهر من كثرة الطوب

سيارة متفحمه و يوجد منها في الميدان اكثر من واحده


 أنا مش عايز أطول في الموضوع و الصور حتشرح نفسها ان شاء الله .. 
النهارده في التحرير كان فيه ألوف من المقشات و جروف (معرفش جمع جروف ايه :D ) علي الاقل.. طوائف كتيره و إن كان أغلبهم الشباب (ولاد و بنات) ممشيوش الا لما كنسوا الشوارع و بعضهم كمان اتمسح بالميه و غسلو تمثال عبد المنعم رياض و طلعت حرب بالصابونه و كمان أسدين قصر النيل و مسحوا كل الشتايم الي علي الجدران و دهون الارصفه الي عند عبد المنعم رياض و طلعوا عشرات الاطنان من الزباله في شكاير... كلها بالجهود الذاتيه و الذاتيه تماما .. شكرا شباب مصر الي اثبت شهاته طول الشهر الماضي في اشكال كتيره .. و الي لسه ادامه طريق طويل :)
برضو اخذت بالي ان فيه جمعيات زي رساله مدينه نصر و غيرها نزلوا في مجموعات للمساهمه في حملات النظافه و مش للتحرير بس. و الي عرفته كمان من بعض اصدقائي ان جمعيه رساله دلوقت عندها حملات عديده لإعمار الخراب الذي اضر المنشأت العامه زي مثلا اليوم كان عمليات ترميم لمقر شرطه في مدينه نصر و كان فيه شباب بتدهن..لو  عايز تشارك ببساطه ممكن تلتحق بأقرب مقرة رساله من بيته و ممكن برضو تدوروا حتلاقي جروبات كتيرة علي الفيس بوك لنفس الهدف.. و علي فكرة ممكن تجمع اصحابك و تشتغل انت من نفسك في مكان شايفه محتاج لجهدك :).
من اكثر الصور الي ذهلتني واحد اجنبي و معاه صديقته كانوا شغالين معانا ولا كأن دي بلدهم.. :)

جموع من الشباب:)

انا و معايا السلاح :) و الكيس الاسود الي رابطه في البنطلون فيه العده .. مجموعه قفازات و كمامات علشان لو حد احتاج :)

بعض اكياس القمامه و كسر الصخور

بعض اكياس القمامه و كسر الصخور

دهان الرصيف بعد الكنس و ازاله اكياس القمامه



تمت المهمه بنجاح.. كل واحد عمل حاجه و كلنا منعرفش بعض و لكن متفقين علي هدف و فعلا وصلناله :)
مجموعه من البنات استخدموا المقشات في عمل اخر و هو منع حد من استخدام الرصيف لغايه ما ينفش :)

شباب بيغسل الشهيد عبد المنعم رياض بالفرشه و الميه و الصابونه :)

اكياس قمامه اخري

بعد ما مهمه الغسيل للتمثال تمت مسكوه علم بلاده :)

من النهارده دي بلدك أنت ،مترميش زباله، متكسرش إشارة ، ماتدفعش رشوه، متذورش ورقه ..
أبدأ التغيير الذي تريده في مصر بنفسك اولاً..

روابط ذات صله : محاوله تعدي بلطجيه علي ميدان التحرير بعد تنحي الرئيس

2 comments:

ManalS said...

صور بديعة.... مصر كانت وحشانا بجد
:))

شركة رش مبيدات بجدة said...

وحشتنا مصر الحلوه