Wednesday, 1 November 2006

Skating

حتي لا تكون مثل كهؤلاء :

رياضه التزحلق علي الجليد رياضه ما بعدها رياضه , متعه حقيقيه , في البدايه ستكون متعه المجازفه , فأي غلطه قد تساوي الكثير او تضحك بها الملايين .

من اروع انواع الرياضه التي تستطيع الاستمتاع بها .

كأنك تجيد المشي علي حبل في الهواء و لكن بسرعه اكبر و قوه اسرع و أحسن من ألف بهلوان .

درجه بروده الجليد تضيف للجو متعه خاصه و ثقه مميزه .

تشجيع الاخرين يعطيك طاقه اكبر .

قد تكون موفقه و قد تكون وخيمه .

إذا كنت من الذي ينوون التزحلق علي الجليد او تحاول و لكن محاولتك باءت بالفشل فأقر هذه السطور علها ان تكون مفيده و تتحول بها لمحترف خطير . :D

في البدايه : كل ما سأكتبه الان من نصائح تعتبر نصائح من تجارب شخصيه و علك تنتفع بها و اثاب عليها .

المده :

اذا كانت اول مره لك لاتحاول ان تأخذ أكثر من نصف ساعه لانك حتخرج مجهد فهي اول مره .

الحذاء :

#عند حصولك علي حذاء اطلب من هو اصغر منك .بدرجه او علي قدك بالظبط يعني لو مقاسك 43 خذ 42 لو ملقتش لاتأخذ نهائي اكتر من مقاسك يعني اكتر من 43 لا لا نهائي مهما كان .

#عند ربطك للحذاء – البوت – هو شبه حذاء الجزار علي راي اخويا الصغير يوسف :)-

اربطه بحيث انه يكون علي قد رجلك بالضبط ... حاول اربطه جامد جدا ... كل ما تربطه كويس ... كل ما حيكون لمصلحتك اكتر .

# أحرص جدا علي النصيحتين الي فاتو مقاس الجزمه لا يمكن يكون اكبر منك و ثانيا اربطها كويس جدا ً خليها ديقه علي قد ما تقدر ....بالكتير قوي ما تقدرش تحط اكتر من أصبع من أصابع يدك داخل الجزمه من فوق . لو كانت مهويه من فوق اكتر من قدر اصبع يبقي مش مربوطه كويس ...

انا مركز علي الجزمه كتير ..لان 70% من نسبه اتزانك بالداخل هو الحذاء .

السقوط :

من الطبيعي جدا انك تسقط كذا مره لو كانت اول مرة ليك .... مش عيب ولا فيها مشكله بالعكس الناس حتقعد تشجعك اكتر فالروح رياضيه .

#لا قدر الله لو وقعت ...متحاولش تمسك نفسك قوي او بمعني تاني مينفعش تمسك جسمك قوي او تنشفه و انت بتقع لان ده حيخلي الصدمه او الكدمه متركزه في مكان واحد و ده مش صح خالص .

#لا تخاف من السقوط علي الجليد فهو مش زي القوع علي الارض نهائي ...فالجليد اطري منه قليلا و غير كده ان الواحد لما بيقع مش بيقع في مكانه زي الارض بل بالعكس لان ده جليد فالصدمه بتتوزع لانك بتقع متزحلق فالواحد ممكن ينقلب و يكمل من غير أي مشاكل و الدليل علي كده اني لسه واقف ادامكم و بكتب اهو ....و كمان اصحابي بعد اليوم الرهيب ده كرروها تاني و محدش حرم يلعبها .

الروحيه :

دايما اتشهد او اجعل اخر كلامك التشهد دائما . لا قدر الله ممكن يكون اخر عمرك ... كل بيد الله فالواحد ممكن يقع علي راسه او ظهره جامد ربنا يستر و كله في غلم الغيب بس الكل فاكر محمد عبد الوهاب يرحمه الله .


نفسيه:

#لما تلاقي حد وقع ...ساعده علشان يقوم ده حيرفع من معنوياته اثناء التزحلق جداً .

و غير كده ممكن يجي الدور عليك و هو الي يرفعك .


اثناء التزحلق :

# خلي وضع جسمك للامام و يستحسن تعمل زي الي بيركعوا في الصلاه بس اقل شويه ... لو كنت مبتدأ ...الحركه دي مش حتفقدك توازنك بل حتعزز أكتر لان الحذاء مصمم ليكون الوزن ادام اكتر .

# طريقه المشي بتكون بكسر زاويه القدم حوالي 30 درجه و ضرب رجل واحده علي الارض الي الوراء و في اثناء ذلك تكون رافع الرجل التانيه من الارض ثم العكس .

عامه :

#لو اول مره ليك متحاولش النزول للتزحلق اذا كان في ناس كتير او الجليد سايح لانك بالطريقه دي حتطلع مبلول :D و ممكن تطلع مستحمي بماء ساقع . :)

# لو كنت تعبان او مجهد جدا او شي من هذا القبل لا تحاول النزول ... لانك بالطريقه دي حتطلع تعبان قوي .

لا اعتقد انه في حاجه تانيه في بالي حاليا .... لو حد عنده ملاحظه تانيه او تعليق يا ريت يقولها ... و عقبال ما اشوفك محترف كبير و محدش قدك :) و تدعيلي .


2 comments:

Ramy Mahrous said...

:D :D :D
3n aih el post ely gaay :D

Ahmed Essawy said...

ازاي منخليش الناس تضحك علينا
و عليهم لو جربو هما كمان
:)
خصوصا بعد الفيديو الاخير الي ما شاء الله لاقي اقبال كبيييير
:D :) :D